reklamepolitik

fredag den 11. december 2009

"Af blogindlægget skal det klart fremgå, at bloggeren modtager betaling, ellers kan det være skjult reklame i strid med markedsføringsloven."

Citatet stammer fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Han har nemlig taget stilling til skjult reklame, netop i forbindelse med blogs. 

Nu er "Spitzenklasse" ikke så stor og jeg er ikke i en situation, hvor jeg skal forholde mig til firmahenvendelser og gratis "gaver". Men derfor kan jeg  godt - også som læser - have en holdning til det. En holdning, jeg tidligere har ytret i kommentarfeltet på andre blogs.  Jeg skriver gaver i citationstegn, da det i mine øjne snarere er betaling for at agere reklamesøjle. 

Hvis man skriver et indlæg om et firma, pga. en firmahenvendelse og ikke af egen drift - så skriv det i indlægget. Hvis du får en "gave" for det, så skriv også det. Det sætter jeg stor pris på som læser, så er det klare linier - og jeg skal ikke gætte mig til, hvad baggrunden for indlægget er.

 Det var min holdning - nedenstående er taget fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside:  


Anmeld en hjemmeside eller et produkt i din blog og modtag et vederlag

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om tilbud til internettets mange bloggere, der nu kan tjene penge på deres blogindlæg. Af blogindlægget skal det klart fremgå, at bloggeren modtager betaling, ellers kan det være skjult reklame i strid med markedsføringsloven.


En erhvervsdrivende ønskede at vide, hvilke regler denne særligt skulle være opmærksom på ved lanceringen af et nyt koncept, hvor bloggere honoreres for på opfordring at anmelde en virksomheds hjemmeside eller produkter.
Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at hvis man betaler nogen for at omtale fx et produkt eller en hjemmeside, skal det klart fremgå, at den virksomhed, der har anmodet om at få sine produkter eller hjemmeside anmeldt, har betalt bloggeren for at skrive indlægget. Dette skyldes, at en omtale i en blog mod betaling er reklame, og reklame skal altid kunne identificeres som sådan. Det kunne ikke tillægges betydning, at der ikke blev stillet krav til indholdet af blogindlægget, der således kan være en både positiv eller negativ omtale. 
Den erhvervsdrivende lovede derefter Forbrugerombudsmanden, at stille det som et krav, at bloggerne i blogindlæggene gør opmærksom på, at de modtager betaling for at skrive indlægget. Den erhvervsdrivende lovede endvidere, at føre kontrol med, at bloggerne opfylder dette krav.
Efter markedsføringslovens § 4 skal en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes. Ellers er reklamen en såkaldt skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4. Det er overladt til afsenderen af reklamebudskabet selv at beslutte, hvordan denne sikrer, at reklamen fremstår som reklame, så længe det sker på en klar måde, så modtageren opfatter, at der er tale om et reklamebudskab.

Sagsnummer:
2006-1100/5-760






9 kommentarer:

  1. Fedt at du hiver den frem, jeg har også overvejet det, men nu blev det lige kort i punktform med links

    - Vibeke

    SvarSlet
  2. Det er også en god oversigt - man kan jo selv hurtigt finde den via dine links og en søgning på hjemmesiden.

    /Mette

    SvarSlet
  3. Jeg er jo rørende enig med jer begge:). Gode indlæg som jeg håber alle i blogverden læser:)

    Susie
    www.stylemeupplease.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Tak, Susie !

    "Alle" kommer næppe forbi her, men synes alligevel gerne jeg vil komme med mit bidrag.

    /Mette

    SvarSlet
  5. Som jeg også skrev på Vibekes blog er jeg glad for præciseringen. Og jeg er klart for åbenhed for bloggere, også når det gælder "gaver" og ikke kun betaling i form af kr./øre.

    SvarSlet
  6. Det er i hvert fald også sådan jeg har det - jeg har intet imod at indlæg skyldes man har fået en henvendelse/gave fra et firma.

    Jeg vil bare gerne vide det, så jeg kan forholde mig til det.

    /Mette

    SvarSlet
  7. 10-4 til det indlæg!
    Jeg håber at alle "gave"bloggere får set indlægget - eller på anden måde bliver gjort opmærksom på loven. For det ser ikke ud til at det er alle, der kender til den....

    SvarSlet
  8. Ja - og også de firmaer, der sender gaverne. De bør og skal jo gøre opmærksom på at bloggeren skal oplyse der er tale om en gave, og ikke mindst føre kontrol med de gør det.

    SvarSlet